covid

Τρία σημαντικά μαθήματα από τον Κορωνοϊό και πώς να δράσουμε τώρα!

Ο Covid-19 χτύπησε! Διαβάζοντας το άρθρο αυτό, οι περισσότεροι από εσάς θα βρίσκεστε σε απομόνωση. Σίγουρα πολλοί βλέπουμε και την αστεία πλευρά του θέματος και ξεχνιόμαστε για λίγο, όμως δυστυχώς, η πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε είναι πολύ πιο δυσοίωνη. Όχι αναγκαστικά η πραγματικότητα του τώρα αλλά η πραγματικότητα του μέλλοντος. Μπορούμε να διατηρήσουμε την αισιοδοξία μας για το μέλλον, αλλά μόνο αν γίνουν αλλαγές και το πάθημα Covid-19 μας γίνει μάθημα.

climate change
  • Μάθημα 1 – Ζώα, περιβάλλον και άνθρωπος είμαστε ένα

Για ακόμη μία φορά, η φύση μας θυμίζει ότι οι άνθρωποι είμαστε αλληλένδετοι με το περιβάλλον και τα ζώα. Αν εξακολουθήσουμε να καταπατάμε και να καταχραζόμαστε τα προνόμια που φέρνει αυτή η σχέση, θα βρισκόμαστε πάντα αντιμέτωποι με καταστάσεις παρόμοιες των SARS, Influenza A και Covid-19. Αν συνεχίσουμε να αγνοούμε τις προειδοποιήσεις της φύσης, τότε η κλιματική αλλαγή θα συνεχίσει να μας δείχνει πόσο εξαρτάται η επιβίωση μας από εκείνη. Πρέπει να γίνουμε πιο ταπεινοί και να νοιαζόμαστε περισσότερο για τους άλλους – είτε αυτοί είναι άνθρωποι, είτε ζώα, είτε το περιβάλλον μας.

covid racism
  • Μάθημα 2 – Παγκοσμιοποίηση και σεβασμός

Όταν ξεκίνησαν τα κρούσματα κορωνοϊού, για τους πολίτες στον Δυτικό κόσμο φάνταζε κάτι απόμακρο και δεν δόθηκε αρκετή σημασία στο γεγονός. Δεν ήταν παρά ένα μακρινό πρόβλημα που ανησυχούσε την Κίνα, χωρίς να σχετίζεται ιδιαίτερα με την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ. Ωστόσο, σύντομα έγινε οδυνηρά προφανές το πόσο συνδεδεμένοι είμαστε όλοι σε αυτόν τον κόσμο της πασκοσμιοποίησης. Καθώς ο κορωνοϊός εξαπλωνόταν παγκοσμίως, το άσχημο πρόσωπο του ρατσισμού έγινε πιο φανερό και ξεσπάσματα βίας (κυρίως κατά ατόμων ασιατικής καταγωγής) άρχισαν να καταγράφονται σε όλο τον κόσμο. Πρέπει να γίνουμε πιο ενσυναίσθητοι και να εφαρμόζουμε αποτελεσματικό αλτρουισμό στη ζωή μας.

critical thinking
  • Μάθημα 3 – Κριτική σκέψη και υπευθυνότητα

Όπως συμβαίνει με σχεδόν κάθε σημαντική κατάσταση που αντιμετωπίζει ο κόσμος μας, υπάρχουν άνθρωποι που επωφελούνται και άνθρωποι που χάνουν. Ωστόσο, σχεδόν πάντα, οι θεωρίες συνομωσίας οργιάζουν. Παρόλο που κάποιες πτυχές τους ίσως μοιάζουν αληθινές, σπάνια υπάρχουν λογικά επιχειρήματα που να οδηγούν σε ορθολογικό συμπέρασμα. Όμως, πολλοί πιστεύουν σε αυτές ούτως ή άλλως. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε δύο λόγους: πρώτον, έλλειψη κριτικής σκέψης και δεύτερον, στη βούληση να πιστέψουμε ότι όλα ήταν λάθος κάποιου άλλου και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται να αλλάξουμε τίποτα στη δική μας συμπεριφορά. Πρέπει να μάθουμε να αναλαμβάνουμε ευθύνες για τις πράξεις μας.

Μπορούμε ν’αλλάξουμε την συμπεριφορά μας ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες να προκύψουν στον μέλλον παρόμοιες καταστάσεις (και τα αρνητικά αποτελέσματα αυτών). Ωστόσο, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να πρετοιμάσουμε τα παιδιά μας γ’αυτό, ώστε να μην κάνουν τα ίδια λάθη που κάναμε εμείς.

Δεν είναι τυχαίο που η εκπαίδευση παίζει τόσο σημαντικό ρόλο για την επίτευξη των βιώσιμων στόχων του ΟΗΕ (SDGs). Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το μάθημα Caring for Life Education βασίστηκε στους 4 Πυλώνες Εκπαίδευσης της UNESCO, με έμφαση στον πυλώνα ‘μαθαίνοντας να συμβιώνουμε’. Δεν είναι μόνο η κακοποίηση ζώων. Δεν είναι μόνο ο ρατσισμός. Δεν είναι μόνο ο κορωνοϊός. Πάντα θα υπάρχει κάτι καινούργιο…

Δεν γνωρίζουμε για τι είδους κόσμο προετοιμάζουμε τα παιδιά μας, οπότε η μεταφορά γνώσεων σε αυτά, δεν επαρκεί ως εφόδιο. Πρέπει να τα εξοπλίσουμε ώστε να γίνουν άνθρωποι με καλοσύνη και έννοια για τους άλλους, με κριτική σκέψη και συναισθηματική νοημοσύνη – ικανοί να αναλύουν και να εκτιμούν κάθε κατάσταση που αντιμετωπίζουν, λαμβάνοντας μια τεκμηριωμένη απόφαση σχετικά με τον τρόπο αντίδρασης τους (γνωστά και ως soft skills). Πρέπει να τους μάθουμε ΠΩΣ να σκέφτονται και όχι ΤΙ να σκέφτονται.

Αν συμφωνείτε, υπογράψτε εδώ για να ζητήσουμε από το Υπουργείο Παιδείας να προσθέσει αυτό το μάθημα στο πρόγραμμα σπουδών της Πρωτοβάθμιας, τώρα!